Rietveld Er is 1 product.

Toont 1 - 1 van 1 item
  • € 1.250,00

    Gerrit Rietveld "Cassina stoel" in zeer goede staat. Aan de bovenkant is in het rode vlak de lak een heel klein beetje afgeschilverd en op de rugleuning is een heel klein zwart vlekje zichtbaar ( zie foto's )

Toont 1 - 1 van 1 item

Gerrit Thomas Rietveld was een Nederlandse architect en meubelontwerper, geboren op 24 juni 1988 in Utrecht en gestorven op 25 juni 1964. Rietveld meubelen worden gekenmerkt door strakke, simpele en functionele lijnen met de kleuren rood, blauw en geel. Modern van uiterlijk en daarom nog steeds gewilde design objecten. Enkele beroemde ontwerpen van Gerrit Rietveld zijn de rood-blauwe stoel uit 1918, de kinderstoel uit 1919 en de krat-stoel uit 1934. De stijl die Rietveld in zijn vroegere jaren ontwikkelde kwam onder andere voort uit afschuw die hij had voor de meubelen die hij zijn vader hielp produceren in de meubelwerkplaats aan de Poortstraat in Utrecht. De massieve meubels hadden een historiserende stijl met protserige uitsteeksels en sierrandjes. In de strakke ontwerpen van Rietveld zijn deze elementen dan ook nergens terug te vinden. Rietveld is niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld zeer beroemd en invloedrijk geweest en zijn ontwerpen zijn dan ook zeer gewild. Via Boxmarkt.nl kunt u nu ook een echte Rietveld bemachtigen.

Opgeleid door zijn vader, waar hij het vak meubelmaken zich eigen maakte, begon hij in 1917 uiteindelijk zijn eigen meubelmakerij in Utrecht. Gerrit Rietveld zijn ambities reikten altijd al verder dan het uitvoeren van andermans meubelontwerpen. Nadat hij als zeer getalenteerde leerling een avondcursus volgde bij het Kunstindustrieel Onderwijs der Vereeniging 'Het Utrechtsch Museum van Kunstnijverheid', ging hij in 1910 in de leer bij de architect en meubelontwerper Klaarhamer. De moderne invloeden van Berlage en Wright leidden uiteindelijk tot de experimentele meubels die Rietveld produceerde, waaronder de rood-blauwe stoel. Deze stoel was toentertijd nog kaal en onbeschilderd. Doordat Rietveld voor kinderen ging ontwerpen kwam er meer vrijheid in het proces, wat er uiteindelijk toe leidde dat hij zijn meubels ging schilderen. De hoge kinderstoel uit 1918 liet hij bijvoorbeeld groen schilderen en voorzien van rode leren banden. Het strakke en simplistische uiterlijk waren niet alleen modern en mooi om te zien, ze zorgden ook voor een goedkope en eenvoudige productie. Elke meubelmaker kon de stoelen van Rietveld produceren, wat het werk alleen maar vergemakkelijkte. Het was echter nooit Rietveld zijn intentie om meubels te ontwerpen voor massaproductie en de smaak van de gewone man te veranderen.

In zijn latere jaren ontwierp Rietveld niet alleen meubels, maar schreef hij ook stukken over design en begon hij aan het ontwerpen van huizen. Zo ontwierp hij rond 1934 een rij arbeidswoningen in Wenen en een rij huizen aan de Erasmuslaan in Utrecht. Tijdens de Tweede Wereld Oorlog mocht Rietveld zijn beroep niet uitoefenen en pas nadat de oorlog voorbij was en 'De Stijl' in de jaren '50 weer aan populariteit won, kwamen de opdrachten binnenstromen. Na een aantal opdrachten richtte Rietveld samen met Joan van Dillen en Johan van Tricht het architectenbureau Rietveld Van Dillen Van Tricht. Hier heeft hij met veel enthousiasme gewerkt aan grote opdrachten zoals een textielfabriek of de Julianahal van de Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht.