Bertoia  Er is 1 product.

Toont 1 - 1 van 1 item
  • € 195,00

    Bertoia Wire Chair Knoll International. Design klasieker. In de bijzondere kleur grijs. De stoel heeft buiten gestaan ( helaas ) en heeft een paar roest plekje opgelopen. Niet storend maar we willen het wel vermelden. Het doet echter niets af aan de schoonheid van deze design klasieker

Toont 1 - 1 van 1 item

Harry Bertoia, geboren in Italië in 1915, verhuisde toen hij 15 jaar was al naar Amerika om te leven met zijn oudere broer Oreste. Bertoia ging in Amerika de kunst van het ontwerpen studeren, waaronder het ontwerpen en fabriceren van handgemaakte sieraden. Hij begon hiermee aan de Cass Technical High School in Detroit, waar hij op dat moment ook woonde. Enkele jaren later verkaste hij naar de Art School of the Detroit Society of Arts and Crafts (nu de College for Creative Studies). Bertoia was handig, creatief en erg bekwaam in alles wat hij deed en hij kreeg het jaar erop een beurs om te studeren aan de Cranbook Academy of Art. Aan deze universiteit leerde Bertoia grote namen als Walter Gropious, Edmund Bacon, Ray en Charles Eames en Florence Knoll voor het eerst kennen. Deze ontmoetingen zouden later tot vele vruchtbare samenwerkingen leiden tussen Bertoia en de andere beroemde ontwerpers.

Harry Bertoia was iemand die meerdere disciplines beheerste. Zo kon hij beeldhouwen, schilderen, sieraden fabriceren, meubels ontwerpen en was hij ook erg bekwaam met hout en graveren. Bertoia heeft zich in zijn carrière dan ook nooit op een discipline gericht. Hij begon met het ontwerpen en fabriceren van juwelen en metaalwerken in de metaal werkplek die hij in 1939 overnam. Toen door de Tweede Wereld Oorlog de metaalprijzen stegen verlegde hij zijn focus compleet naar het ontwerpen van juwelen en sieraden. In 1943 maakte hij samen met zijn vrouw een uitstap naar Californië om voor de Evans Product Company van Charles en Ray Eames te werken.

 

Toen hij drie jaar later al zijn juwelen en sieraden verkocht, werd hij door Florence Knoll uitgenodigd om voor hem te komen werken in Pennsylvania. Dit zou uiteindelijk een erg belangrijke periode blijken. Bertoia ontwierp in deze periode meubelen van staaldraad, waaronder de nu wereldberoemde ‘Diamond chair’, die bestaat uit een mooie, vloeiende vorm van aan elkaar gelaste staaldraden. Het ontwerp was in eerste instantie niet geschikt voor de massaproductie en werd met de hand gemaakt. Er kwam later ook een ander probleem aan het licht, waar de stoel gebruik maakte van een bevestigingstechniek waar Herman Miller een patent op bleek te hebben. Er volgde een rechtszaak die Miller won en Bertoia moest op zoek naar een nieuwe manier om de draden aan elkaar te bevestigen. Dit bleek commercieel succes niet in de weg te zitten; door de jaren heen werden Bertoia’s stoelen goed verkocht. Het was in 2005 dat Bertoia’s asymmetrische ligstoel werd geïntroduceerd op de Milaanse Meubel Markt en meteen was uitverkocht.

 

Na het succes van zijn stoel hoefde Bertoia zich om geld niet meer druk te maken en begon hij aan verschillende projecten in de beeldhouwkunst. Gedurende de jaren ontwierp hij meer dan 60 stukken, waarvan er nog steeds velen publiekelijk tentoon gesteld worden. Bertoia’s unieke kijk op kunst, waaronder beeldhouwkunst, maakte zijn meubelontwerpen speciaal en het gebruik van staal in die tijd modern. De staaldraden stoelen van Bertoia zijn, zoals hij zelf ooit zei, “voornamelijk gemaakt van lucht, zoals beeldhouwkunst. Ruimte gaat er recht doorheen.”